Samfundsfag

Undervisningsplan for Samfundsfag.

På Ringsted Ny Friskole undervises eleverne i samfundsfag i hele deres udskolingstid.

Formålet med undervisningen i samfundsfag er, at eleverne opnår viden om samfundet og dets historiske forandringer.

Undervisningen skal bidrage til, at eleverne kender og i praksis respekterer samfundets demokratiske spilleregler og grundværdier, hvorved eleverne forberedes til aktiv deltagelse i et demokratisk samfund, jf. folkeskolelovens formålsbestemmelse.

Undervisningen skal medvirke til, at eleverne udvikler kompetencer, kritisk sans og et personligt tilegnet værdigrundlag, der gør det muligt for dem at deltage kvalificeret og engageret i samfundsudviklingen. Undervisningen skal bidrage til, at eleverne forstår sig selv og andre som en del af samfundet, som de både påvirker og påvirkes af, og at de forstår hverdagslivet i et samfundsmæssigt og historisk perspektiv.

Faget indgår løbende i forskellige tværfaglige forløb. Læs nærmere om dette under punktet Frihed og Folkestyre.

Vores slutmål efter 9. klasse følger UVM Fælles Mål for faget.