Natur og teknik

Undervisningsplan for Natur og teknik.

Formålet med undervisningen i natur/teknik er, at eleverne opnår indsigt i vigtige fænomener og sammenhænge samt udvikler tanker, sprog og begreber om natur og teknik, som har værdi i det daglige liv.

På Ringsted ny Friskole vægter vi særlig højt, at undervisningen skal medvirke til, at eleverne udvikler forståelse for samspillet mellem menneske og natur i deres eget og fremmede samfund, samt ansvarlighed over for miljøet som baggrund for engagement og handling. Undervisningen skal skabe grundlag og interesse hos eleverne for det videre arbejde med fagene biologi, fysik/kemi og geografi. Ydermere skal undervisningen i natur/teknik i vidt omfang bygge på elevernes egne oplevelser, erfaringer, iagttagelser, undersøgelser og eksperimenter og medvirke til, at de udvikler praktiske færdigheder, kreativitet og evne til samarbejde. Undervisningen skal vedligeholde og fremme elevernes glæde ved at beskæftige sig med natur, teknik, livsbetingelser og levevilkår samt deres lyst til at stille spørgsmål og lave undersøgelser både inde og ude.

Indskolingen

I Indskolingen arbejder vi ud fra temaet Mærk Verden. Hver Onsdag er alle Indskolingselever delt i små familier med 2 elever fra hver klasse (Yngste, 1. klasse og 2. klasse). De yngste elever lærer her af deres større kammerater og skabelse af relationer på tværs af klasserne foregår i naturens rammer. Eleverne er ude i vores skov, lære om fugle og dyr der bor i den, hvordan vi passer på og vedligeholder vores flora og fauna. Aktiviteter kunne ligeledes være; livets udvikling ved brug af og undervisning ved vores egen sø, undersøge biotoper, lave insekthoteller og fuglekasser, mad på bål, fra jord til bord, tur i vores permahave etc.

Mellemtrin

Den fornemmeste opgave i natur og teknik på Ringsted Ny Friskole er at gøre eleverne interesserede i naturen og teknikken omkring dem. En del af undervisningen foregår udenfor, hvor der er rum til at undre sig og med afsæt i denne undren begynde at lave undersøgelser og eksperimenter. Skolen har både en skov, som vi kan færdes i, og en have som er under opbygning ud fra permahaveprincipperne. I haven arbejdes der blandt andet med selvforsyning, naturens kredsløb og bæredygtighed for natur og mennesker. Når undervisningen ikke foregår udenfor, finder den sted i skolens naturfagslokale, hvor der er plads til at bygge tekniske opstillinger, elektriske kredsløb og modeller. Skolen har en stort antal legorobotter, hvor der arbejdes med programmering, problemløsning, samarbejde og innovation.