Om Skolen

Friskolen i det grønne med skoven i baghaven.

Ringsted Ny Friskole, der er grundlagt i 1987, ligger i naturskønne omgivelser 5 km fra Ringsted. Der er offentlig transport fra Ringsted Station direkte til døren. Endvidere er der cykelsti, således børnene kan komme sikkert til og fra skole.

Skolen har ca. 220 glade børn fordelt på Yngste – 9. kl., og der er tilknyttet en velfungerende SFO. Vi er 27 engagerede medarbejdere, der hver dag arbejder i et børnemiljø med fokus på nærvær, anerkendelse og fordybelse i leg, læring og samvær.

Vi værner om fællesskabet og sætter rammerne for et stærkt fagligt miljø.

Vi hviler på et Grundtvig-Koldsk værdigrundlag. Dog tilbyder vi ikke kristendomskundskab. Skolens tre kerneværdier er faglighed, udvikling og fællesskab. Disse værdier praktiseres dagligt i vores undervisning, pædagogik og samvær med børnene. Vi gør en dyd ud af at skabe en rar- og hjemlig atmosfære, hvor børnene er trygge i selskab med nærværende voksne.

Hos os er fællesskab og samvær på tværs af holdninger, tanker og tro med til at udvikle børn og voksne. Vores mål er et forpligtende fællesskab for de personer, som vælger skolen. Fællesskab er i samspil med udvikling og faglighed de bærende grundelementer i skolens værdigrundlag.

Visionen er klar: Ringsted Ny Friskole skal være et sted, hvor alle børn hver eneste dag møder op og har lyst til at være, lege og lære.

Økonomi.

Skolen har gennem de senere konsolideret sig samtidig med, at flere renoveringsprojekter er afsluttet. Skolens fysiske rammer fremstår moderne med indeklimavenlige lokaler og interaktive tavler. I budgettet er der plads til, at skolens medarbejdere løbende kan kompetenceudvikle og dygtiggøre sig gennem kurser.

Vi har mulighed for hvert år at tage på ekskursioner, lejrskole, hytteture m.m.

Vi tilbyder en mangfoldig undervisning.

Vi anvender mange forskellige tilgange til læring. Vi vægter ”Det levende ord, den musisk/kreative- og den boglige indgangsvinkel til undervisningen”. Eleverne og personalet indgår i læringsmiljø, hvor glæde og tillid er væsentlige elementer i den daglige undervisning. Undervisningen organiseres med almindelig fagopdelt skema, som afbrydes af fordybelses- og temauger, hvor tværfaglighed kommer i spil. Eleverne trænes desuden i projektarbejdsformen fra mellemtrinnet.

En trivselsplan med stort fokus.

Klassens tid, trivselssamtaler med hvert barn og skole/hjemsamtaler, årlige lejrture, trivselsdag og trivselsplan, for dels forebyggende og dels for håndtering af trivselsproblemer, er initiativer, vi prioriterer højt. Se Trivselsplan.