Naturfag

Undervisningsplan for Naturfag

Se link UVM Fællesmål

Naturfag:

I udskolingen er en stor del af undervisningen projektorienteret, hvor vi arbejder med emner som relaterer sig til hvad der foregår rundt om i verden, på tværs af fagene biologi, geografi og fysik/kemi. Vi arbejder bla. Med projekterne “Rent drikkevand for fremtidige generationer”, “Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget” og “Teknologiens betydning på livet og sundhed”.

7.klasse (Ældste)

Når vi starter op i 7. klasse har vi fagene Fysik/kemi og biologi. Her bliver man introduceret til de faglige begreber, lærer at opstille og dokumentere forsøg og lave egne undersøgelser. Derudover laver i løbet af året 1-2 gange hvor vi arbejder på tværs af fagene fysik/kemi og biologi.

8.klasse (Ælste 1)

I 8. klasse skal eleverne nu udover biologi og fysik/kemi også have geografi. Derudover arbejder vi fra starten af 8. klasse forløbsbaseret undervisning på tværs de 3 fag.

Vi har desuden også et forløb, fra 8. klasse og frem, hvor vi arbejder med programmering af LEGO-robotter, som ligger op til at man kan deltage i arrangementet First LEGO League

Link til LEGO League: www.hjernekraft.org

9.klasse (Ælste 2)

I 9. klasse arbejder vi videre på tværs af fagene biologi, geografi og fysik/kemi. Eleverne skal nu arbejde med egne problemstillinger, som skal kunne perspektiveres til hvad der sker både på lokalt og globalt plan.

Slutmålet for naturfag i udskolingen er, at eleverne har lyst og evne til at anvende naturfagenes begreber bredt i deres dagligdag såvel som i uddannelsesmæssige sammenhænge. Endelig forventes det, at de er blevet udstyret med naturvidenskabelige faglige redskaber, der er med til at gøre dem i stand til at forstå, analysere og deltage i den samfundsmæssige debat og den demokratiske proces.