Madkundskab

Undervisningsplan for Madkundskab.

Grundtanken i hjemkundskab er at ”eleverne i faget madkundskab skal tilegne sig færdigheder og viden om mad, smag, sundhed, fødevarer, madlavning og måltider…”
Ud over at stræbe efter at opfylde UVM Fælles Mål for faget, tilsigter Ringsted Ny Friskole at arbejde specielt med fokus på følgende punkter:

En af grundtankerne bag hjemkundskab som valgfag, er at lære eleverne at lave god, sund og billig mad ud fra den tanke, at de fleste mennesker vil opleve perioder i livet, hvor pengene er små (f.eks. som studerende). Eleverne får et alternativer til havregryn med mælk morgen, middag og aften eller spaghetti med ketchup. For uden ordentlig og vellavet mad, fungerer hovedet ikke.

Eleverne skal lære at tage del i og medansvar for problemstillinger, der vedrører mad, madvalg, madlavning og måltider i relation til kultur, trivsel, sundhed og bæredygtighed. Hvor det er naturligt indgår faget i emneugerne og i tværfaglige temaer.