Om SFO

Dagligdagen i SFOen.

Ringsted Ny Friskoles SFO er en naturlig del af skolen. SFOen værner ligeledes om fællesskab, glæde, tillid, trivsel og udvikling og udlever vores fælles værdigrundlag.

Fællesskab.

En del af personalet arbejder som ressourcepersoner på skolen og deltager ligeledes i lejrskole, temadage og emneuger. SFOens døre er altid åbne i skoletiden, således både store og små elever kan arbejde her i løbet af skoledagen. I SFO hygger vi, snakker, leger og slapper af. Her forsøger vi at etablere et frirum, således barnet i fællesskab med voksne eller kammerater selv kan være med til at definere, hvordan det vil tilbringe tiden i SFO. Mulighederne er mange afhængigt af, om børnene vil være ude eller inde, lege eller hygge sig med en voksen. Vi iværksætter forskellige aktiviteter i løbet af ugen. Det kan være bål, boldspil, værkstedsaktiviteter, spil m.m.
Skolens udearealer indbyder til kreativ leg og udfoldelse med mulighed for at bygge huler, køre på MoonCars, hygge i hængekøjer og shelters. I SFOen har vi traditioner som afholdelse af bedsteforældredag, Halloweenfest, ”Bag for en sag” og deltagelse i ”Vilde Vulkaner”. Vi prioriterer, at fællesskabet rummer forskellighed og mangfoldighed. Respekt og anerkendelse af det enkelte barn i socialitet prioriteres højt.

Glæde og tillid.

I vores SFO er plads til leg, fantasi, kreativitet og samskabelse; Tid til fordybelse, tid til være, tid til at mærke sig selv og tid til også selv at vælge. Vi bruger dialog frem for mange regler og tillid frem for kontrol. SFO har i perioder ugens leg som tema og tilbyder forskellige boldspil og andre lege. Vi prioriterer, at glæde og tillid følges hånd i hånd, men anerkender også, at vi alle har dage, hvor dagligdagens små og store udfordringer kan synes vanskelige. Vi skal anerkende og på ingen måde underkende.

Trivsel og udvikling.

Vores SFO er et sted, hvor vi hjælper og støtter hinanden – ofte rundt om køkkenbordet. Her søger både børn og voksne også hinanden. Støttet af voksne øver børnene sig i at begå sig socialt samt at læse og løse konflikter på sigt. I vores SFO kan børnene danne gode relationer også uden for klasserne samtidig med, at vi har øje for det enkelte barns behov og udfordringer. SFO er et sted med mulighed og rum til at træde ud i det ukendte, få nye erfaringer og udvikle sig relationelt. I praksis kan dette foregå ved at bage, kokkerere, tilberede eftermiddagsfrugt, snitte, sy og strikke. Kropslige erfaringer styrkes ved aktiviteter på vores righoldige udendørsarealer samt i vores gymnastiksal.

Vi prioriterer, at ”jeg” kan blive til ”vi”, men det enkelte barns tarv og trivsel ligger os altid på sinde.