Billedkunst

Undervisningsplan for Billedkunst.

Eleverne undervises i billedkunst, i Indskolingen, i P- fag på Mellemtrinnet og som valgfag i Udskolingen. Billedkunst indgår også i faget ”Mærk verden” og i diverse emne og fordybelsesuger.

Formål

At børnene lærer at udtrykke sig i billeder gennem skabende processer. De skal kunne arbejde fra ide til et produkt med æstetisk, håndværksmæssig og kommunikativ værdi. For at kunne det, skal de kunne mestre forskellige teknikker og materialer. Tegning – maleri – collage – skulpturelle former, skåret, sammensat og modelleret form samt digitale billeder. Igennem hele skoleforløbet søger vi, at det skabende billede skal være en del af hverdagen, gennem udstillinger og produkter der bruges i forestillinger, til karneval, høstfest og lignende. Elevernes egne billeder hænger altid på vægge både ude og inde.

I billedkunst ønsker vi at lære børnene materialelære, virkemidler og teknikker der hjælper dem med at udtrykke sig i billeder alene og sammen med andre. En stor del af billedkunst er billedsamtalen, hvor emner som virkemidler, komposition og budskaber vendes og deles med andre. Hvad er et godt billede og hvorfor. Her vil vi løbende inddrage kunsthistorien og udvalgte billedkunstnere.

I billedkunst arbejdes der med menneskets forhold til verden også set i et bæredygtigt perspektiv. Vi har bl.a.et godt samarbejde med hjemmene omkring brug af genbrugsmaterialer i undervisningen, og skolen har fokus på genbrug og bæredygtige valg af materialer.

Arbejdet i billedkunst er rettet mod at gøre eleverne klar til den afsluttende prøve i 8. klasse.

Billedkunst i Indskolingen.

Når eleverne starter i skole, er tegning for de fleste elever en del af deres skriftsprog – de fortæller gennem tegninger. Derfor ønsker vi særligt i de yngste klasser at lave undervisning, der ligger tæt på elevernes hverdag: familien – huset – bilen – selvportrætter, men også mere abstrakte emner som drømme og de overnaturlige væsner, der findes i fantasiens, billedkunsten, naturens og litteraturens verden. Vi ønsker, at billedkunsten skal kunne knytte sig til elevernes legeaktiviteter og deres øvrige undervisning.

Billedkunst på Mellemtrinnet.

På dette trin søger vi i mere udpræget grad at knytte elevernes egne billeder til kunstens og mediernes billeder. Lure de store kunstnere af og se, om vi kan inspireres og stjæle ideer fra deres billeder til egen billedprodukt. Undervisningen følger UVM Fælles Mål med fokus på materialelære, skitsetegning, farvelære, billedkomposition og billedkunstens verden. På Mellemtrinnet præsenteres eleverne for de digitale billeder i samarbejde med faget PC.

Billedkunst som valgfag.

I Udskolingen tilbydes billedkunst som valgfag hvor undervisningen rettes mod den afsluttende prøve med afsæt i UVM Fælles Mål. Eleverne arbejder bl.a. med kunst der forholder sig bæredygtig til verden. Der gives karakter i faget.

Det samfundsmæssige og kulturelle indhold.

Undervisningen i billedkunst skal gøre eleverne i stand til at:

• kunne lave egne billeder, og skulpturer
  • kunne reflektere over kunsten og kulturens billeder med hensyn til teknik og komposition og udtryk
  • kunne arbejde fra idé til proces til færdigt resultat
  • kunne løse den kreative del i projektopgaverne i de store klasser
  • kunne vælge teknik efter, hvilket udtryk der ønskes

På Ringsted Ny Friskole prioriterer vi idéfasen og produktet meget højt. Vi tilstræber, at eleverne laver produkter, de holder af, og som har en funktion enten på skolen eller derhjemme.